Climber Worldwide

Datastrategia

Data Strategy Workshop

Tehdään datan hyödyntämisestä sekä helppoa että tuottoisaa

Huolellisesti suunniteltu datastrategia tunnistaa ja priorisoi oikeat data- ja analytiikkatoimenpiteet – liiketoimintatavoitteet keskiössä.

Datastrategian tulisi olla kokonaisvaltainen: mitä haluatte saavuttaa datallanne, miten datavirrat tulisi rakentaa, miten organisoitte toimintaanne ja kuinka data-alusta voi parhaiten vastata tarpeisiinne.

Olemme tukenanne koko matkalla – aina suunnittelusta ja toteutuksesta kehitykseen ja hallintaan – juuri sillä tasolla ja tavalla, joka parhaiten vastaa tarpeisiinne.

Miksi datastrategia on ratkaisevan tärkeä menestyksellenne?

Data Strategy - Effektivisera processer

TEHOKKAAMPIA
PROSESSEJA

On vaikea ymmärtää mikä vaikuttaa mihinkin, kun mittausmenetelmät ovat epäselviä eikä syy-seuraussuhdetta tunnisteta. Datastrategia ohjaa oikeanlaisen datan tunnistamista, keräämistä ja järjestämistä siten, että se tukee päätöksentekoa selkeästi ja tehokkaasti

Data Strategy - Bättre prioriteringar

TÄRKEIMMÄT ASIAT ETUSIJALLE

Yhä useammat haluavat hyödyntää moderneja data- ja analytiikkatyökaluja sekä tekoälyä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että selkeä suunnitelma auttaa tunnistamaan ja priorisoimaan juuri ne dataprojektit, jotka tuottavat merkittävää arvoa liiketoiminnallenne.

Data Strategy - Datadriven Kultur

DATAVETOISEN KULTTUURIN RAKENTAMINEN

Oikein toteutettu datastrategia auttaa koko organisaatiota – roolista tai dataosaamisesta riippumatta – ymmärtämään datan käytön arvon työssään.

Data Strategy - optimera kostnader

KUSTANNUSTEN
OPTIMOINTI

Ilman selkeää suunnitelmaa data-analytiikan ja tekoälyn kustannukset voivat paisua. Hyvin määritelty datastrategia optimoi rakenteet, hyödyntää pilvipalveluja ja moderneja työkaluja, halliten kustannuksia tehokkaasti.

Autamme teitä maksimoimaan datanne arvon!

Olipa kyseessä datasiilojen purkaminen, datan hyödyntämisen käynnistäminen tai datamatkanne alkuvaiheet, olemme täällä opastamassa teitä. Luomme yhdessä selkeän suunnitelman, joka muuttaa hajanaisen datan liiketoimintanne kulmakiveksi – liiketoimintatavoitteitanne tukien.

Datastrategia Workshop

Workshopimme jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastelemme visioitanne ja tavoitteitanne sekä arvioimme yhdessä nykytilan ja tunnistamme keskeiset haasteet. Toisessa osassa selvitämme konkreettisesti käytössä olevat raportointi- ja analytiikkasovellukset, lähdejärjestelmät, dataomistajuudet sekä määrittelemme avainluvut, datavarannon ja prosessit. Workshopin lopputuloksena syntyy selkeä suunnitelma tehokkaan datastrategian luomiseksi.

Mitä haluatte saavuttaa datallanne?

Jotta datan arvo voidaan maksimoida, on tärkeää tunnistaa ne datan ja analytiikan toimenpiteet, jotka todella vaikuttavat liiketoimintaanne. Mitkä alueet vaativat eniten dataa prosessien parantamiseksi ja parempien päätösten tueksi? Keskittymällä näihin keskeisiin alueisiin voimme varmistaa, että datanne hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla.


Mitä dataa tarvitaan, ja mitä puuttuu?

Datastrategian toteuttamiseksi on tärkeää ymmärtää, mitä dataa tarvitaan, mitä dataa on jo saatavilla ja millainen sen laatu on. Mitä puuttuu, ja kuinka tämä voidaan ratkaista, jotta strategian onnistunut toteutus voidaan varmistaa?

Miten datavirrat rakennetaan?

Data- ja analytiikka-arkkitehtuurin muotoutuminen riippuu vahvasti organisaation tarpeista ja datan hyödyntämiseen liittyvistä erityisvaatimuksista. Ratkaisu voi olla paikallinen tai pilvipohjainen, ja siihen voi sisältyä erilaisia data-alustoja, kuten tietovarastoja (DW), data lake- tai data lakehouse -ratkaisuja, sekä analytiikka-alustoja niiden rinnalla.

Datalatausstrategiassa on tärkeää ottaa huomioon tietovirtojen päivityssyklit, datan mahdollinen reaaliaikaisuus ja tarve tunnistaa datamuutoksia (Change Data Capture, CDC). Tehokas datavirtojen hallinta edellyttää huolellista suunnittelua sekä jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä, jotta järjestelmä pysyy tarkoituksenmukaisena ja toimivana.


Kuinka organisoitua?

Tehokkaan organisoitumisen varmistamiseksi on tärkeää tunnistaa tarvittavat osaamisalueet ja määritellä selkeät roolit. Tätä varten tarvitaan huolellisesti laadittu organisaatiosuunnitelma, joka huomioi sekä lyhyen että pitkän aikavälin tarpeet, kattaen niin kehityksen kuin ylläpidonkin.

Mikä data- ja analytiikka-alusta teidän tulisi valita?

Edellä mainittujen tietojen pohjalta kartoitamme, mikä data- ja analytiikka-alusta vastaa parhaiten tarpeitanne. Pitäisikö valita yksi kokonaisratkaisutoimittaja vai parhaat ratkaisut eri osa-alueille? Rakennatteko end-to-end -dataputket vai keskityttekö vain tiettyihin ketjun osiin?

Varaa Data Strategy Workshop tai aloita maksuttomalla arvioinnilla!

aluatteko luoda suunnitelman kestävälle datastrategialle? Data Strategy Workshopissamme käymme läpi kaiken tavoitteistanne ja datavisioistanne aina data-arkkitehtuurin suunnitteluun, organisaation rakenteeseen ja tarpeisiinne parhaiten sopivan dataplatformin valintaan.

Haluatteko ensin sisäistää paremmin mistä tässä kaikessa on kyse? Tarjoamme myös tunnin mittaisen maksuttoman arvioinnin dataympäristöstänne.

Business Finland logo
”On helppoa antaa tunnustusta Climberille, sillä olemme olleet vaikuttuneita heidän osaamisestaan. Qlik Sensen arkkitehtuuri on hyvin tehokas ja nykyaikainen, ja Climberilla on osaavia ihmisiä. Konsultit, joiden kanssa olen työskennellyt ovat kaikki hyvin motivoituneita, ystävällisiä ja yhteistyökykyisiä. Meillä Business Finlandissa on Climberista pelkästään positiivista sanottavaa.”
020202 logo
”Yhteistyö Climberin kanssa on toiminut todella hyvin, löysimme alusta lähtien hyvän yhteisen sävelen ja fiiliksen.”
Etteplan logo
”Climber has been a proactive partner in Etteplan’s Qlik Cloud journey, introducing best practices and a more flexible architecture, ensuring our analytics capabilities remain agile and cutting-edge.”
Elvera logo
“Climber on ollut avainroolissa data-arkkitehtuurimme uudistamisprojektissa. He ovat osoittautuneet erittäin joustavaksi ja osaavaksi kumppaniksi, jonka kanssa on ollut ilo työskennellä.”
Telia logo
”Climberilla on osaamista ja laajaa sekä vankkaa kokemusta.”
Exel Composites logo
”Olen saanut hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Emme ole itse asiantuntijoita, ja he osaavat kokemustensa perusteella selittää asioita ja syy-seuraussuhteita niin, että niitä osaa käsitellä, sekä antaa suosituksia raportoinnin suhteen, jotta voimme tehdä päätöksiä.”
ASICS logo
“Climber is not a supplier, but an extension of our team. They know our processes, understand how retail and wholesale work, and build solutions that match our practice perfectly. What we especially value: they think along with us, challenge us when needed, and always deliver quality.”
PostNord logo
”It’s all about sharing and collecting all data in the same place, where every salesperson has access to the same platform where they can easily follow their customers.”
AESSEAL logo
”From an overnight data transfer process to just minutes with Qlik Data Integration! Working with Climber massively helped us. Their whole consultative approach led us to where we are today.”

Kuinka voimme auttaa?

Täytä lomake, niin otamme teihin yhteyttä seuraavana arkipäivänä.

Jussi Saarinen
Jussi Saarinen
Managing Director
jussi.saarinen@climber.fi
+358 40 756 7340