Climber Worldwide
Climber FI customer case 020202

Climber ja Qlik Sense toivat 020202:n liiketoiminnan datan koko tiimin saataville

 

020202 Palvelut Oy on nimi- ja numeropalveluita kuluttajille tarjoava yritys. 02 toimii monikanavaisesti webissä, sovelluksissa, tekstiviestillä sekä puhelimessa. Nollakakkosen palveluihin kuuluvat mm. nimi- ja numerohaku, rekisterinumerohaku sekä taksien tilaus- ja vertailupalvelu.

Nollakakkosen yhteistyö Climberin kanssa alkoi keväällä 2021, kun sen QlikView-lisenssi oli päättymässä ja yritys suunnitteli siirtymistä Qlik Senseen. Climber piti Nollakakkosen henkilöstölle koulutuksen Qlik Sensen käytöstä. Nollakakkosen kehityspäällikkö Janni Hassel kertoo yhteistyön alkuajoista: ”Meillä oli kaksi koko päivän workshopia, missä Climber kävi läpi Qlik Senseä ja sen käyttöä. Aluksi ajattelimme, että lähdemme itse rakentamaan sovelluksia, mutta pian totesimme, ettei meillä ole siihen resursseja. Climber tunsi asian, piti hyvän koulutuksen ja olin vakuuttunut heidän ammattitaidostaan, joten kysyimme Climberilta, löytyisikö heiltä apua Qlikin kehitykseen.”

Projektin alkuvaiheessa määriteltiin, mitä Qlik Sensessä halutaan analysoida: ”Meillä on Nollakakkosella monta eri liiketoiminta-aluetta: perinteinen puhelinpalvelu, 02 Taksi -sovellus, Fonecta Caller -sovellus, SMS-palvelu ja 02 Rekkari -verkkosivu. Jokaisella liiketoiminnalla on omat sidosryhmänsä ja tarpeensa.” Nollakakkonen rakensi liiketoiminta-alueille omat Qlik Sense -sovellukset yksi kerrallaan prioriteettijärjestyksessä. Julkaisun jälkeenkin työstettävää riittää: ”Mitä enemmän sovelluksia käyttää, sitä enemmän löytää kehitettävää. Korjaustarpeita nousee esiin siinä vaiheessa, kun aletaan hyödyntää lukuja. Tai liiketoiminnan fokus muuttuu ja pitää tehdä korjauksia ja ottaa uusia mittareita seurattavaksi”, Janni Hassel kuvailee.

”Määrittelyvaiheessa käyttäjät eivät vielä vättämättä tiedä, mitä kaikkea Qlik Sensellä on mahdollista tehdä, joten heitä piti haastaa kaivamalla esiin toistuvat excel-työt ja arvioimalla, voitaisiinko ne toteuttaa helpommin ja nopeammin Qlik Sensellä”. Janni Hassel tiiminsä kanssa määritteli, mitä dataa Qlik Sensessä halutaan seurata, ja Climber vastasi teknisestä toteutustyöstä: ”Voimme seurata lukuja liikevaihdon näkökulmasta tai asiakkaiden näkökulmasta; tarkastella, ovatko asiakkaat uusia vai palaavia ja tehdä esimerkiksi taksin osalta kanavakohtaista analyysiä siitä, tulevatko tilaukset soittamalla vai sovelluksella.” Kun sovellukset on saatu valmiiksi, käyttäjäkokemus on ollut kiittävää: ”On tullut todella hyvää palautetta koko organisaatiolta. Käyttäjien mielestä on huikeaa, että pääsee lukuihin itse kiinni ja että data on lähes reaaliaikaisia.”

 

Qlik Sense paransi yrityksen dataohjautuvuutta

Janni Hasselin mukaan suurin hyöty Qlik Sensestä on ollut datan demokratisointi, se, että data on kaikkien saatavilla: ”Ennen kaikki data oli talousosaston takana. Jos halusi tulkita lukuja, piti pyytää talousosastolta data dump ja pyöritellä sitä excelissä, mikä kuormitti talousosastoa ja aiheutti tarpeetonta excelin pyörittelyä.” Datan saatavilla olo on Janni Hasselin mukaan lisännyt organisaation datavetoisuutta: ”Ennenkin teimme dataan pohjautuvia päätöksiä, mutta nyt datan ymmärrys on juurtunut syvemmin kulttuuriimme ja organisaatiomme eri rooleihin, esimerkiksi viestintä hyödyntää Qlik-dataa lehdistötiedotteiden kirjoittamisessa.” Nollakakkosen koko organisaatio on ottanut Qlik Sensen omakseen, mikä ilahduttaa moottorina projektissa toiminutta Janni Hasselia:Meillä ovat työntekijät todella hienosti alkaneet käyttää Qlikiä. Ennen ei ollut paikkaa, mistä ihmiset olisivat voineet helposti seurata liiketoiminnan lukuja. On minulle henkilökohtaisesti hieno asia, kun näen muiden esittävän lukuja Qlikistä.”

Nollakakkosella on kaikissa Qlik Sense-sovelluksissa käytössä myös Vizlib Custom Report -lisäosa, jonka avulla käyttäjä voi itse rakentaa haluamiaan näkymiä järjestelmässä olevaan dataan. Nollakakkosella Vizlib Custom Report on käytössä niillä, jotka ovat syvemmin sisällä Qlik Sensen maailmassa. Janni Hassel kertoo: ”Olemme rakentaneet sovellukset niin, että sieltä löytyy jo valmiina ne tiedot, joita ihmiset useimmiten tarvitsevat. Räätälöityä taulukointia tarvitaan lähinnä liiketoiminnan kehittäjien ja talouspuolen ad hoc -analyyseihin. On todella hyvä, että on mahdollista analysoida dataa muistakin kuin valmiiksi määritellyistä näkökulmista.”

 

Yhteinen sävel löytyi helposti

Janni Hassel on tyytyväinen siihen, että Climberin kanssa yhteistyö sujuu hyvin. Yhdessä sovitut käytännöt varmistavat projektin rivakan etenemisen ja molemminpuolisen sitoutumisen: Yhteistyö Climberin kanssa on toiminut todella hyvin, löysimme alusta lähtien hyvän yhteisen sävelen ja fiiliksen. Pidämme viikkopalavereita, joissa käymme läpi, mitä on tapahtunut ja mitä on tulossa. Se rytmittää tekemistä ja luo myös painetta siihen, että meidänkin pitää edistää näitä asioita, koska kaikkea Climber ei pysty itse tekemään, vaan meidän pitää itse määritellä, mitä dataa Qlik Senseen haluamme. Säännöllinen rytmi pitää tempoa yllä molempiin suuntiin.”

Ota yhteyttä!

Jussi Saarinen

Managing Director
jussi.saarinen@climber.fi
+358 40 756 7340

Janne Timonen

BI Manager
janne.timonen@climber.fi
+358 40 773 0793